X
تبلیغات
پایگاه خبری دریانوردان ایرانی

پایگاه خبری دریانوردان ایرانی
 
Iranian Seafarers News Station
«منبع:راسخون"

در روزگاران قدیم كه هنوز كشتی های جدید و مجهز ساخته نشده بود ،دریانوردان ناگزیر سوار كشتی های بادبانی چوبی می شدند . این كشتی ها از استحكام زیادی برخوردار نبودند و همواره این خطر وجود داشت كه امواج سهمگین دریا ، انها را در هم شكسته غرق سازد . از این رو، دریانوردانی كه با این كشتی ها رهسپار سفرهای دریایی طولانی می شدند، چندان اطمینانی نداشتند كه دیگر بار ،صحیح و سالم به موطن خود باز گردند.

همواره از آن بیم داشتند كه كشتی شان دستخوش طوفان شده و همگی در دریا غرق شوند و امواج دریا، جنازه آنان را به گوشه ای از ساحل بیندازد.

بنابراین، گوشواره ای از جنس طلا به گوش می كردند كه در صورت وقوع چنین حادثه ای،هرگاه امواج دریا جسد آنها را به ساحل بیندازدجنازه شان روی زمین نماند! امیدوار بودند كسانی كه جنازه انها را می یابندگوشواره طلای انها را برای مخارج كفن و دفن بردارند و در عوض ، جنازه آنان را با احترام به خاك بسپارند!


متخصصان طب سوزنی ، در این باره نظریه دیگری دارند و می گویند كه دریا نوردان ، برای حفظ سلامت خود ، حلقه به گوش می انداختند،زیرا درست در ناحیه بالای نرمه گوش، نقطه ای وجود دارد كه وارد شدن فشار به آن، دید چشم را تقویت می كند و سبب كاهش اشتها می شود ، و افزون بر این ها ، میزان انرژی را در شخص بالا می برد. و این درست همان چیزهایی است كه دریانورد حرفه ای در دریاهای آزاد به آن نیاز دارد . البته دریانوردان همه این تدابیر را به طور تجربی فرا گرفته بودند و به كار می بردند .


به برخی از این گوشواره ها نیز تكه ای موم آویزان شده بود كه برای منظور دیگری بكار می رفت . در مواقعی كه دزدان دریایی برای مرعوب ساختن كشتی ها مجبور به شلیك توپ می شدند ، این دو تكه موم را داخل گوش می گذاشتند تا صدای گوش خراش این سلاح سنگین ، به پرده گوش آنها آسیب نرساند!

منبع:راسخون


برچسب‌ها: آیا می دانید چرا در قدیم, ملوانان گوشواره به گوش می كردند, ؛
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخدوم خرداد 1391 توسط Seafarer
کشتی آگلانتین در مسیر برزیل - ایران که حامل شکر بوده در تاریخ 7 فروردین ماه  و در ساعات اولیه صبح ۳:۳۰ توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شده است. پوزیشن کشتی :             069:47E   ,    7:13N

MV EGLANTINE (as previously Iran Gilan)


اینم لینکش:
http://www.somaliareport.com/index.php/post/3154/Somalia_Pirates_Hijack_MV_EGLANTINE


برچسب‌ها: ربوده شدن کشتي ايران, گيلان
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخپانزدهم فروردین 1391 توسط Seafarer

 که هفته گذشته پس از 26 سال ریاست هیأت عامل و مدیرعاملی شرکت ملی نفتکش ایران را به حمید بهبهانی واگذار کرد، 10 پیشنهاد خود را برای توسعه صنایع دریایی در ایران اعلام کرد.

سوری در این گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز که در آخرین روزهای مسؤولیتش در شرکت ملی نفتکش و به بهانه آغاز فعالیت‏های شورایعالی صنایع دریایی انجام گرفته بود؛ انتظارات و پیشنهادهای خود را به این شورا تبیین کرد.

وی دراین‏باره گفت: اولین و آخرین انتظار هر دلسوخته این صنعت از خروجی این جلسات تحقق اقتدار صنعت دریایی ایران و در واقع توانمندسازی همه‏جانبه كشور در دریا جهت حضور مؤثر و برتر در تمامی فعالیت‏ها و بهره‏برداری حداكثری از منافع حاصل از دریاست.

سوری تصریح کرد: این امر، تنها و تنها بر پایه ایجاد راهكارها، زیرساخت‏ها، برنامه‏ریزی‏ها، تسریع و تشویق ورود بخش خصوصی به این حوزه مهم اقتصادی و صنعتی و تحقق دكترین «توسعه دریامحـــــور» ممکن می‏شود که می‏باید در مصوبات این جلسات تجلی و ظهور کند.

وی با تأکید بر اینکه «تجربیات قبلی به‏خوبی نشان داده دولت رأسا نباید و نمی‏تواند تنها عامل توسعه این صنعت باشد»، افزود: دولت فقط و فقط باید با ایجاد نرم‏افزارهای لازم زمینه ظهور بخش خصوصی و توسعه آن را مهیا سازد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفتکش ایران یادآور شد: بدهی‏های چند میلیارد تومانی یاردهای وابسته به دولت در داخل كشور مؤید این نظر بوده و در مقابل آزادسازی محدود كشتیرانی‏ها در 10 سال اخیر در كشور و رشد چشمگیر و خلاقانه آنها مجددا مؤید همین نظر است.

وی افزود: حال كه این توفیق حاصل شده و بزرگترین قدرت اجرایی در سطح كشور به این صنعت توجه کرده؛ می‏باید با ارائه طرح‏های واقع‏بینانه و قابل اجرا و ارائه راه‏حل‏های فوری كوتاه‏مدت و بلندمدت منسجم، قابل اجرا و محرك برای كلیه سطوح این صنعت باشد تا بتوان قابلیت‏ها و توانمندی‏های بالقوه را به فعل درآورد.

سوری در ادامه این گفت‏وگو در پاسخ به این پرسش که «در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی كشور، چه موضوعاتی باید از ســوی شورایعالی صنایع دریایی با اولویت ویژه پیگیری شود؟»، گفت: برای پاسخ به این پرسش می‏باید قبلا مطالعات راهبردی زیادی انجام شده باشد. برای دستیابی به اهداف و تحقق چشم‏انداز توسعه در 1404 مستلزم تدوین برنامه‏های دقیق و كامل است؛ برنامه‏هایی كه نتیجه‏بخش بودن سیاست‏ها و راهبردهای وابسته به آنها مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته باشد.

این مدیر باسابقه حوزه حمل‏ونقل دریایی درعین‏حال 10 مورد زیر را بعنوان پیشنهادهای خود به شورایعالی صنایع دریایی اعلام کرد:

1- تأمین منابع مالی مورد نیاز برای طرح‏های توسعه‏ای در این صنعت
2- افزایش سهم بازار ناوگان داخلی از مجموع صادرات و واردات
3- توسعه تعمیرات در كارخانجات كشتی‏سازی با تأمین تنخواه گردان مناسب
4- ورود به حمل محصولات شیمیائی فله، مایع و محمولات گازی
5- اجرایی نمودن مصوبات حمایتی از صنعت دریایی
6- تسهیل در توسعه سوخت‏رسانی دریایی
7- ایجاد زمینه‏های لازم در جهت ورود به بازار اسقاط كشتی
8- توسعه صنعت بیمه دریایی
9- حذف مقررات گمركی در خصوص فعالیت‏های مربوط به مدیریت كشتیرانی و كشتی‏سازی
10- ایجاد امكانات رفاهی در مناطقی كه كشتیرانی‏ها و كشتی‏سازی‏ها فعالیت می‏کنند.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخدوم اسفند 1390 توسط Seafarer

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اسامی 16 قربانی شناور غرق شده در آبهای بندرعباس را اعلام کرد. اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اسامی 16 قربانی شناور غرق شده در حوالی بندرعباس را اعلام کرد.1

- حسین پرتوی2- شهلا صالحی زاده3- بهمن پیرعطاء4- فریبا جنتی5- ابوطالب فرخی6- نیلوفر فرخی7- محمد رضا نوفرستی8- آذر کمیلی9- حسین پیرعطاء10- طوبی کمیلی11- نیره الفتی12- شهناز الفتی13- حسن عالمی14- فرخ السادات طباطبایی15- بهجت تعالی مقدم16- آقای تاج بخشمحمد نظم آرا،





















 مهدی نه فرستی، حسن مرادیان و تاج اعظم بهادری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تحت مراقبت و مداوا قرار دارند. همچنین ناخدای شناوردر پاسگاه اسکله حقانی بازداشت است.اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد همچنان جستجو برای یافتن یک مسافر دیگر این شناور ادامه دارد.


برچسب‌ها: اسامی 16 قربانی شناور غرق شده در آب‌های جنوب, عکس
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخچهارم بهمن 1390 توسط Seafarer

در پی انفجار یک نفتکش متعلق به کره جنوبی در آب‏های اطراف این کشور، پنج نفر کشته و 6 نفر مفقود شدند. تصاویر مربوط به این نفتکش امروز در سایت‏های خبری منتشر شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، گارد ساحلی کره جنوبی اعلام کرد: انفجار این کشتی که 16 خدمه داشته، در حوالی جزیره جاول در نزدیکی بندر اینچئون این کشور روی داده است.

انفجار سبب شد این کشتی دو نیمه شود؛ با این حال، هیچ گزارشی از نشت نفت از این کشتی منتشر نشده است.هنوز گزارش دقیقی درباره دلیل این حادثه منتشر نشده؛ اما به گفته کاپیتان این کشتی، این انفجار هنگام تخلیه بخار بنزین در هنگام پاکسازی یکی از مخزن‏ها روی داده است.پیش از این، ایعاتی مبنی بر احتمال مداخله کره شمالی در این انفجار منتشر شده بود.

W460

پی نوشت : از اصلاح خبر توسط دوست عزیز Ahmad سپاسگذاریم ! با تشکر


برچسب‌ها: انفجار کشتی نفتکش کره ای, آتش سوزی در نفتکش کره
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخبیست و هفتم دی 1390 توسط Seafarer
بالاخره یکی پیدا شد از ما یاد کنه :

شناور به نزدیکی های کشتی می رسد ,"بسکت" را می فرستند پایین تا سوارش شده و حدود 35 متر بالاتر ازسطح دریا در کشتی پیاده شویم. مهندس دوم کشتی با بسکت پایین می آید، دچار عارضه گرفتگی کمر شده و باید به بیمارستان برود. تجربه سوار شدن بسکت آن قدر شیرین هست که استرس و ترس از ارتفاع را از یادببریم. درحالی که بسکت بالا می رود و درهوا می چرخد, نگاهمان به موج های کوتاه دریا می افتد که لحظه به لحظه کوچک تر می شوند. در نظر اول, بسکت خیلی شبیه بازی های شهر بازی است، اما تلنگری است برای یادآوری سختی های جابه جایی های اضطرای روی دریا. شاید یک دقیقه طول می کشد تا بعد از عبور از کنار انواع مختلف صدف ها و موجودات دریایی چسبیده به دیواره کشتی,عرشه کشتی خودنمایی کند. "دادگر" بزرگ ترین و جوان ترین نفتکش ایرانی است. کشتی ای 320 هزار تنی, با اختلاف سه, چهار تن نسبت به سایر نفتکش ها, بزرگترین نفتکش ایران است و به عنوان بهترین کشتی سال 2009 معرفی شده.

نفتکش "دادگر" از نمای بالا

دریانوردی از آن دسته مشاغلی است که هر کسی تصوری از سختی آن ندارد, چون هیچ کس جز دریانوردان اقیانوس ها را نمی بینند. آنها نه فقط کار که ماه ها روی دریا زندگی می کنند و گاهی تنها دلخوشی شان طلوع و غروب خورشید در دریاست.

سفر سه روزه, همراه با دانشجویان رشته دریانوردی که برای کار آموزی شش ماهه آمده بودند, از بزرگترین پایانه نفتی ایران در جزیره خارک شروع شد اما به دلیل مواج بودن دریا, رفتن به سمت بزرگترین نفتکش ایران چندین بار با تاخیر مواجه شد.

دانشجویان دریانوردی در کشتی در حال یادگیری دروس خود هستند. این دانشجوها یه هیچ عنوان نمیتوانند کلاس را بپیچانند!

برای رسیدن به ساختمان اصلی نفتکش ,باید از روی لوله های مختلف عرشه کاپیتان کشتی رد شد و در این فاصله ناخدا درباره ویژگی های منحصربه فرد آن می گوید.

کارکنان کشتی در حال انجام کارهای روزانه خود

ناخدا فرید کمالی سروستانی سال 64 وارد دانشکده دریانوردی چابهار شده, درست زمانی که هنوز جاده دانشگاه تا شهر چابهار آسفالت نشده بود. او حالا تقریبا پنج سالی است که به عنوان کاپیتان, کشتی های مختلفی را هدایت می کند.

کشتی مدرسه ندارد

جلوی در اتاق کاپیتان که می رسیم, باید کفش ها را دربیاوریم. این قانون تقریبا در همه کشتی ها اجرا می شود,"تا قبل از ازدواج دریا رفتن ساده تر بود اما بعد از ازدواج شرایط کمی عوض شد, قبلا خانواده ام بیشتر می توانستند روی کشتی بیایند اما حالا یا بچه ها مدرسه دارند یا در تابستان کلاس های فوق العاده. به همین دلیل کمتر آنها را می بینم و بیشتر تلفنی در ارتباط هستیم."

ناخدای جوان دو فرزند کوچک دارد. وقتی از او می پرسم که دلتان برای کیارش و کیانا تنگ نمی شود, می گوید"بگذارید بروم عکس هایشان را بیاورم تا ببینید دلم تنگ می شود یا نه!" با قاب عکس دختر و پسرش برمی گردد و می گوید: "خوبی اش این است که بعد از هرسفر دریایی, یک مرخصی طولانی مدت داریم که می توانیم کاملا در اختیار خانواده باشیم." ناخدا شمارش تعداد سفرهای دریایی اش از دستش خارج شده, صبر را بزرگ ترین و بهترین ویژگی یک کاپیتان برای هدایت کشتی می داند و ادامه می دهد: " معمولا اگر ناخدا درونگرا باشد, راحت تر می تواند با ماجرا های دریانوردی کنار بیاید."

ازمیان کارکنان کشتی فقط دو تن از مدیران ارشد آن هم به شکل نوبتی می توانند خانواده شان را به کشتی بیاورند

صدای بازی بچه ها از راهرو می آید. ناخدا از حضور دو خانوداه و دو کودک در کشتی خبر می دهد. دیدن نقاشی های بچه ها روی دیوار اتاق های پدرانشان, گلهای روی میز که هنر دست همسران دریانوردان است و صدای بچه ها می گوید اینجا زندگی در جریان است, مریم تیمور پور, همسر افسر اول کشتی که تازه یک روز است با فرزندش روی کشتی آمده و قرار است حالا حالاها در کنار همسرش روی کشتی باشد, می گوید: " اگر در خانه باشم, بچه ها بی تاب پدرشان می شوند و اگر روی کشتی باشیم, سختی خاص خودش را دارد. اما با همه این سختی ها سعی می کنم سختی های کشتی را تحمل کنم که هم بچه ها پدرشان را ببینند و هم همسرم یک دلخوشی داشته باشد."

خداییش دل شیر می خواهد آدم 6ماه بچه هاش را بیاورد وسط کشتی و اقیانوس, جایی که کمترین امکانات پزشکی ندارد

فقط مدیران رده بالای کشتی می توانند همسرانشان را روی کشتی بیاورند. کاظم یحیوی- افسر اول کشتی که ازسال 78 حضور روی دریا را تجربه کرده- از روزهایی می گوید که کودکش در نیمه شب بیمار شده بود و او وسط اقیانوس که نه پزشکی بود و نه راه تماسی, اشک می ریخته.

اعظم خانعلی زاده می گوید: "وقتی همسرم در زمان مرخصی کنار ماست, می دانم اگر بچه مریض شود کسی هست که از من نگران تر است. هر چه هم بگویند همسران دریانوردان مرد هستند, اما باز هم جای خالی مرد در زمان سفر در کنارشان خالی است."

کشتی همه جای دنیا می رود

ایرانی ها وسط دریا هم از کباب کوبیده دل نمی کنند

تقریبا همه از دوری خانواده می گویند و دلتنگی بچه هایشان و اینکه باید با همه این شرایط کنار بیایند. سید عباد حسینی, ملوان یک کشتی است و دانشجوی حقوق. او نه سال است که روی دریاست,"همسران ما دریایی ها باید فشار زندگی را تحمل کنند و این اتفاق یک بار و دو بار هم نیست. ما کسی را در کشتی داشته ایم که وقتی به خانه می رفته, بچه اش بهش می گفته عمو! در تمام مدتی که روی کشتی هستیم, با جایی ارتباط نداریم و وقتی دود هواپیما را در آسمان یا قایق ماهیگیری در دریا می بینیم, همدیگر را صدا می زنیم که آن را تماشا کنیم."

درمیان جزیره تنهایی انبار آذوقه کشتی یکی از جذاب ترین جاهاست. اگر خدای نکرده یکی از افراد کشتی بمیرد در طول سفر دراینجا نگهداری می شود

سیامک ضیایی, کمک سرملوان کشتی که 10 سال حضور در دریا را تجربه کرده می گوید," عوضش ما خیلی جاهای دنیا را دیده ایم, اما باید قبول کرد که روی کشتی بودن سخت است. بعد از یک سفر هفت ماهه وقتی پای ما به خشکی می رسد, انگار هنوز روی آب راه میرویم و این حس غریبی است. فکر می کنم سازگارترین و صبور ترین آدم های روی کره زمین دریانوردها هستند."

خورشید که غروب می کند , شناوری که قرار است مارا به ساحل برساند به کشتی می رسد. شناور که حرکت می کند,یاد آدم هایی می افتیم که با ما آمدند اما تا شش ماه دیگر باید روی این جزیره نفت خیز بمانند و کارورزی کنند و حتی درس بخوانند.

منبع : banki.ir


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخسی ام آذر 1390 توسط Seafarer

 در شرکت ملی نفتکش ایران چه میگذرد؟

شرایط حاضر شرکت ملی نفتکش یاد آور شرایط برزخ شده بطوری که هیچ کس نمی دونه چی پیش خواهد اومد.تا چند ماه پیش هر چی میشنیدیم می گفتیم شایعست ولی همشون به واقعیت پیوست.چیزی خیلی واضحه اینه که شرکت در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار گرفته و تحریم ها و بازار بد حمل نفت تاثیر بدی روی شرکت گذاشته و اون رو توی سراشیبی سقوط قرار داده . طی همین چند ماه خبر های بدی شنیدیم اول این بود که تعداد قابل توجهی تانکر در نزدیکی های خارک بدون بار لنگر انداختن و بعد کم کردن پرسنل کشتی های لنگرگاه بود که اجرا شد بعد هم ممنوع شدن همراه آوردن خانواده به کشتی بود.کمی گذشت و صحبت از تعدیل نیروی انسانی شد.تعدادی از افسران که هنوز به پرسنل دریایی وارد نشده بودند و کارت پایان خدمت داشتند از شرکت اخراج شدند و بعد هم افسران تدارکات رو از کشتی ها پیاده کردند که احتمالا اونها هم باید بروند.

نمیدونم تا کی باید این خبرارو بشنویم بگیم شایعست و بعد چند روز بفهمیم نه بابا واقعا اوضاع خراب تر از این حرفاست.جالبه که توی این شرایط شرکت هنوز داره کشتی هایی رو که سفارش داده تحویل می گیره و به ناوگان بی کار خودش اضافه می کنه و جالب تر اینکه مدیریت تمام این تانکرهای جدید به شرکت های خارجی سپرده شده در حالی که نیروی انسانی ایرانی در حال اخراج هستند.

به هر حال گزینه هایی می تونه برای گذر از این بحران جدی مد نظر مدیران شرکت باشه که به بسیاری از این گزینه ها حتی فکر هم نمی کنند . چند تا از این گزینه ها رو در زیر ذکر می کنم :

-تحویل گرفتن مدیریت پرسنل کشتی ها از شرکت های خارجی و بکار گیری نیروی ارزان تر قابل تر و وفادار ایرانی به چای خارجی ها خصوصا در درجات بالا

-ارتقای کارکنان مستعد ایرانی برای جایگزینی خارجی ها

-کنترل بیشتر روی مصرف سوخت و دیگر مصارف کشتی ها که می تونه بسیار موثر باشه (مثلا با کم کردن 1 تن سوخت روزانه که البته دشواره روزانه حدود 600 دلار صرفه جویی میشه.)با یه حساب سرانگشتی میشه گفت به کم کردن پرسنل که اجرا شده نهایت روزی 100 دلار صرفه جویی میشه که البته با اعمال فشار روی دیگر کارکنان بازدهی کلی سیستم شدیدا پایین میاد ولی به صرفه جویی 1 تن سوخت 6 برابر صرفه جویی میشه.

-کنترل بیشتر روی سفارشات و نحوه تحویل و قیمت اجناس مصرفی کشتی ها.

-کم کردن سفرها و ماموریت های غیر ضروری کارکنان که در بسیاری موارد کاملا غیر ضروری انجام میشه.

-بکارگیری پرسنل دفتری با مدارک شایستگی برای جایگزینی نیروی خارجی (بطور مثال مانند بسیاری از شرکت های دیگر یک سوپر اینتندنت می تواند چندین کشتی بدون عملیات رو مدیریت کند و از این اساتید در پست های دیگه استفاده بشه.)

-برنامه ریزی کلی و دقیق برای سرویس رسانی به کشتی های لنگرگاه (ضمن تقدیر از پرسنل دفتر خارک باید بگم که در حال حاضر کرو چنج و سرویس های دیگر توسط قایق های یونس و یوسف بی برنامه و بهم ریختست.)

-و بسیاری گزینه های دیگر که اصلا مورد توجه بزرگان شرکت قرار نمی گیره و شاید بهتر باشه فعلا اینجا دربارشون ننویسم . اگر اوضاع همین طور پیش بره متاسفانه باید بگم که شاهد فروپاشی سومین شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا خواهیم بود.امیدوارم که روزی رو ببینم که ما هم کنار ملیت های دیگه دنیا داریم پیشرفت می کنیم.

منبع : وبلاگ دریا


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخیکم آذر 1390 توسط Seafarer

عذرخواهی مالک کشتی «رنا» از مردم نیوزیلند

فراسو نیوز: مالک کشتی «رنا» از مردم نیوزیلند پوزش خواست. هفته گذشته این کشتی کانتیتری در 22 کیلومتری نیوزیلند با یک برآمدگی جزری برخورد کرد. این تصادف موجب نشت مواد نفتی در دریا و آلودگی شدید محیط زیست شده است.

 

به گزارش فراسو نیوز، دولت نیوزیلند نسبت به پیامدهای “فاجعه بار” این حادثه هشدار داد. کارشناسان نیز اعلام کرده اند که آزمایش ها نشان از وجود برخی مواد سمی خطرناک در آب دریا دارد.  صاحب این کشتی در بخشی از بیانیه خود ضمن خطاب قرار دادن مردم منطقه ای که کشتی در نزدیکی آن واژگون شده گفته: «ما از اتفاقی که موجب آلودگی این منطقه، که یکی از زیباترین مناطق کره زمین است، عمیقا متاسفیم.»
شرکت متصدی کشتی نیز کارشناسانی را برای کمک به پاکسازی ساحل به منطقه اعزام کرده است.
این کشتی کانتینری حامل هشتاد و هشت کانتیر حاوی بیش از هزار و هفتصد تن نفت خام بوده است. دولت نیوزیلند در تلاش است با بیرون کشیدن کانتینرها، از گسترش ابعاد فاجعه جلوگیری کند.

به گزارش مارین نیوز:

تعدادی از كانتینرهای كشتی به‌گل نشسته رنا در آب‌های نیوزلند دچار خسارت زیادی شده‌اند كه برای مقابله با این امر، انتقال كانتینرها بوسیله جرثقیل به بندر آغاز شده است.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، Sophie Hazelhurst، سخنگوی سازمان دریایی نیوزلند، دراین‌باره گفت: تیم سالویج بسیار كندتر از آن عمل كرده‌اند كه بتوانیم از طریق آنها به نتیجه‌ای برسیم.

وی افزود: تخمین زدن اینكه چه تعداد از كانتینرها را بتوان در یك روز منتقل كرد، دشوار است؛ اما این روند بسیار كندتر از آن است كه بتوان در هر روز 10 كانتینر را به ساحل منتقل كرد.

به گفته این مقام دریایی، اكثر كانتینرهایی كه به دریا كشیده شده‌اند خالی بوده‌اند؛ اما در مورد كانتینرهای یخچالی كه حاوی مواد فاسدشدنی و غذا هستند، كار باید سرعت بگیرد.

برخی كانتینرهای كشتی رنا شكسته‌اند و برخی هم به دریا افتاده‌اند. با احتساب 40 كانتینری كه تاكنون به ساحل انتقال یافته‌اند، جمعا 46 كانتینر تاكنون از آب گرفته شده‌اند.

كشتی رنا 5 اكتبر (13 مهرماه) گذشته در آب‌های ساحلی تارانگای نیوزلند به گل نشست؛ این در حالی است كه جمعا 1300 كانتینر باید به ساحل منتقل شوند!

 Image: Oil leaking from stricken ship off New Zealand

Image: Waves wash the Papamoa Beach dirtied with fuel oil

منابع: مارین نیوز - فراسونیوز و دیگر سایت ها


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخبیست و نهم آبان 1390 توسط Seafarer

سخنان جناب آقای رضایی:

پس از عرض تسليت به خانواده هاي داغديده و جامعه دريايي ايران چون حدود 10 سال در امر تجسس و نجات دريايي بصورت مستقيم درگير بودم لازم ميدونم نكاتي رو خدمت خوانندگان محترم سايت مارین نیوز اشاره كنم :

1 ـ فرمانده كشتي بعنوان بالاترين مقام در كشتي مسئوليت حفظ جان خدمه ، كشتي و بار را در روي كشتي و در طول سفر دريايي برعهده دارد. با توجه به قابليتهاي متفاوت شناورها به لحاظ فني و ضرورت آگاهي فرمانده كشتي از اين قابليتها ، اصلحترين فرد جهت تشخيص توانمندي شناور در شرايط مختلف آب و هوايي فرمانده كشتي است. اينكه عنوان ميشه ما گفتيم هوا بده و نبايستي سفر دريايي انجام مي شد و يا نبايد ميگذاشتند بنظرم عنوان كردنش تو اين مرحله كه تحقيقات تكميل نشده حرف غيركارشناسي و غيرمسئولانه ايه .

 اگه قرار صرفا" گزارشات اين سازمان مبناي كارمون باشه بايست بيش از سه ماه از سال صنعت دريانودري مون تعطيل باشه چون متاسفانه گزارشات هواشناسي مون فاصله بازه خوب و بدش زياده ( فني شد ببخشيد مثلا توي گزارشات عزيزان عنوان ميشه هواي صاف تا قسمتي ابري همراه با ريزش پراكنده باران و........... وزش باد از 10 تا 20 نات گاهي تا 35 نات و .... ) تصميم گيري قدري سخت كه بالاخره هوا خوبه يا بد.

2ـ قبل از صدور اجازه حركت معمولا بازرسان واحد ايمني و دريانوردي بندر جهت بررسي وضعيت ايمني ، گواهينامه هاي ايمني، فني شناور و خدمه اقدام مي نمايند. البته الزام قانوني جهت انجام بازرسي براي هر سفر وجود نداشته و ضرورتي نيز ندارد چون در كليه بنادر امر بازرسي صورت مي گيرد و يك نسخه از فرم بازرسي شده بروي كشتي بايگاني ميگردد تا در صورت درخواست در بنادر بعدي ارائه گردد.

3ـ تردد شناورهاي تداركاتي ، لوله گذار ، كروبوتها و ... نيز با توجه افزايش حفاريهاي اخير شركتهاي نفتي در منطقه خليج فارس رشد زيادي داشته است. جهت سهولت امر جابجايي خدمه ، كالا و تجهيزات مورد نياز سايت هاي نفتي ، شركتهاي فعال دراين امر نيز معمولا پايگاه اصلي و يا لجستيكي خود را يكي از شهرهاي بندري مانند عسلويه ، بوشهر ، كيش و... تعين كرده اند. خروج اين شناورها نيز با هماهنگي شركتهاي كشتيراني از بنادر مذكور به مقصد سكوهاي نفتي و اغلب بازگشت به همان بندر ( با توجه به عدم امكان صدور اجازه حركت دستگاههاي متولي ورود و خروج شناور مانند گمرك ، گذرنامه ، سازمان بنادر و .... بروي سكوهاي نفتي ) صورت ميگيرد.

4ـ طي سالهاي اخير اقدامات خوبي ( نه ايده آل ) در امر تجسس و نجات دريايي صورت گرفته است. از جمله : حدود 16 فروند شناور ويژه تجسس و نجات ناجي داراي قابليت دريانوردي بالا در بنادر شمالي و جنوبي كشوري فعاليت مي كنند. عليرغم عقد قرارداد جهت خريد هلي كوپتر تجسس و نجات بنا به دلايل سياسي از سوي كشور فرانسه تحويل سازمان بنادر نشد. سازمان بنادر با هماهنگي انجام شده با چند شركت ارائه دهنده خدمات هلي كوپتري در صورت نياز در عملياتهاي تجسس و نجات از هلي كوپتر استفاده مي كند. راه اندازي سيستم كنترل ترافيك دريايي در بنادر امام ، انزلي ، شهيد رجايي ، لنگه ، كيش ، قشم و ... .

5 ـ اقدامي كه بنظرم ميرسه بايستي جهت بهبود عمليات امداد و نجات دريايي حتما و سريعا انجام بشه تربيت و بكارگيري افراد متخصص با توانايي جسمي بالا در قالب تيم هاي (‌مانند رنجرها ) همچنين تجهيزات بيشتر در مراكز تجسس و نجات !!!

و اما در مورد حادثه كوشا 1 :

 نمي خوام مثل صنعت هواييمون تقصير بندازم گردن فرمانده كشتي فكر مي كنم مشكل ما مشكل فرهنگي !! متاسفانه مشكل ما ايروني ها اينكه مصلحت انديشي تو كارامون خيلي نقش داره فرقي نمي كنه چه مدير بالادستي چه مدير پايين دستي چه كارمند عالي رتبه چه كارگر ساده. همش ميخواهيم راه هاي ميانبرو بريم. غوره نشده ميخواهيم شراب بشیم... چه بسا روز حادثه از طرف مسولين شركت عنوان شده امروز هر طوري شده بايستي اينكار انجام بشه چون مصلحت اينه ؟ از زمان بندي پروژه عقب هستيم ؟ چون مي خواهيم صرفه جويي كنيم ؟ شايد بنده خدا فرمانده كشتي نمي خواسته آنروز دريانوردي كنه اما فشارهاي كه از طرف مسئولين بهش وارد شده يكمي هم از عبارت پروژه ملي و اصلا ميدونه اجاره يه همچنين كشتي روزانه چند هزار دلاره ؟ چاشني شده و قص الهذا شايدم 9 پرسنل شاغل روي كشتي خسته شدند و ميخواستند هرچه سريعتر به خانه و زندگيشون برسن !

 تجربه چند ساله من جهت بهبود شرايط خصوصا در امر ايمني ميگه در كنار فراهم آوردن امكانات ، تجهيزات ، برنامه ريزي ، تامين منابع انساني ، آموزش و .... ابتدا مسئوليتها متناسب با اختيارات شفاف تعيين بشه و پس از بروز حادثه بايستي به شدت با مسبب يا مسببين بروز حوادث برخورد بشه نه اينكه فقط پستشون تغيير كنه يا برن كانادا ؟

منبع:محمد رضایی-مارین نیوز

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخهشتم آبان 1390 توسط Seafarer

مسئولان از طوفان سهمگین در آبهای خلیج فارس به عنوان متهم ردیف اول حادثه غرق شدن کشتی کوشا و کشته شدن 13 نفر از خدمه این شناور یاد می کنند و با وقوع این حادثه دریایی لیست حوادث و تلفات جانی صنعت نفت تکمیل شده است.

به گزارش پانا نیوز؛ "
HSE از نان شب هم واجب تر است " این جمله ای است که در تمامی تاسیسات بالادستی و پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی حتی در سکوهای دریایی خلیج فارس در قالب تابلو و دیوار نوشته توجه هر بازدید کننده ای را در بدو ورود به خود جلب می کند، اما واقعا " بهداشت، ایمنی و محیط زیست " در سیاست‌ گذاری‌های کلان مدیران ارشد وزارت نفت جایگاهی دارد؟

وقوع بیش از 50 حادثه کوچک و بزرگ در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، کشته و زخمی شدن نزدیک به یکصد نفر از کارکنان، تحمیل خسارت‌های سنگین مالی و کاهش اعتبار جهانی صنعت نفت ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان حاکی از آن است که ایمنی در استراتژیک ترین صنعت کشور در خواب سنگین زمستانی به سر می برد.

غرق شدن کشتی کوشای یک درآخرین روزهای مهر و کشته و مفقود شدن 13 نفر از خدمه ایرانی و خارجی این شناور را باید در لیست حوادث دو سال اخیر صنعت نفت کشور وارد کرد حادثه ای که تاکنون هیچ مدیری در سطح صنعت نفت مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

با گذشت 72 ساعت از وقوع این حادثه، مسئولان بخشهای مختلف وزارت نفت درباره دلایل وقوع این حادثه سناریوهای مختلفی تعریف کرده اند به طوریکه تاکنون از عوامل مختلفی همچون حمل بیش از حد استاندارد کالا و تجهیزات، بدی آب و هوا، وقوع طوفان و نقص فنی کشتی به عنوان دلایل وقوع این حادثه یاد می شود.

مسئولان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (مسئول مستقیم پروژه و کارفرما شناور کوشا یک) معتقدند چون حادثه در خلیج فارس به وقوع پیوسته و وقوع طوفان دیر گزارش شده است پس سازمان بنادر و دریانوردی باید پاسخگوی این حادثه باشد.

  

این در حالی است که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام می کنند از ساعتها قبل نسبت به وقوع طوفان در خلیج فارس به تمامی شناورها از جمله کشتی کوشا یک هشدار داده شده است و مسئولان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران باید پاسخگوی این حادثه باشند.

تجربه حوادث مشابه سالهای اخیر صنعت نفت نشان می دهد که پس از گذشت چند ماه از این حادثه در نهایت از " خلیج فارس" به عنوان متهم ردیف اول این حادثه یاد خواهد شد و پس از مدتی هم این حادثه تلخ به تاریخ سپرده می شود بدون آنکه مقصران اصلی این حادثه شناسایی معرفی شوند.

لیست مهمترین حوادثه جانی صنعت نفت در 2 سال گذشته

همزمان با آغاز به کار فعالیتهای دولت دهم میزان حوادث جانی و مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به میزان قابل توجه ای افزایش یافت.

به طوری که در این مدت به دلیل آتش سوزی و انفجار در مجتمع های پتروشیمی پردیس، بندر امام خمینی، ان.اف سوم بندر امام خمینی، مجتمع اوره و آمونیاک کرمانشاه، پتروشیمی خارگ، واحد پلی اتیلن سنگین بندر امام و پتروشیمی پارس تعدادی از کارکنان کشته، زخمی و یا دچار سوختگی های شدید شده اند.

در صنعت پالایش نفت ایران هم پس از انفجار و آتش سوزی در زمان افتتاح فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان در حضور رئیس جمهوری تاکنون حوادث دیگری همچون پاره شدن بوم جرثقیل، برق گرفتگی، تست و راه اندازی مخازن منجر به کشتی و زخمی شدن کارکنان این مجموعه شده است.

بخش بالادستی صنایع نفت و گاز کشور هم چندان از گزند حوادث جانی و مالی در امان نبوده به طوری که انفجار در خطوط لوله انتقال نفت و گاز، فوران نفت و گاز از چاههای 24 نفت شهر و 104 مارون، انفجار دکل حفاری ساخت چین، انفجار خط لوله سرخس
مشهد، فوران نفت از سکوی ابوذر در خلیج فارس و نشت گاز از خطوط لوله زیر دریایی علاوه بر تحمیل خسارتهای قابل توجه مالی منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از کارکنان این مجموعه ها شده است.

لیست حوادث دارای تلفات جانی در 2 سال گذشته به شرح ذیل است:

3 مرداد 89 ؛ آتش سوزی پتروشیمی خارگ؛ 4 نفر کشته
24 مرداد 89 ؛ انفجار و آتش سوزی پتروشیمی خارگ؛ یک نفر کشته
5 مرداد 89؛ آتش سوزی پتروشیمی پردیس؛ 5 نفر کشته و زخمی
19 شهریور 89؛ انفجار خط لوله گاز سرخس؛ 25 کشته و زخمی
22 شهریور 89 ؛ آتش سوزی واحد پلی اتیلن پتروشیمی بندر امام؛ یک نفر زخمی
5 بهمن 89؛ ان اف سوم پتروشیمی بندر امام ؛12 کشته و زخمی
خرداد 89؛ فوران آتش در میدان نفت شهر ؛12 کشته و زخمی
3 خرداد 90؛ آتش سوزی پالایشگاه آبادان؛ یک کشته و 10 زخمی
7 تیر 90 ؛پالایشگاه نفت تهران؛2 کشته
22 تیر 90 ؛ پالایشگاه تهران؛3 زخمی

پاسخگوی خانواده‌های داغ دار صنعت نفت کیست ؟

به گزارش مهر، پس از وقوع حادثه غرق شدن کشتی کوشا یک در خلیج فارس و کشته و مفقود شدن 13 نفر از خدمه این شناور بار دیگر این سئوال مطرح می شود که پاسخگوی غم و غصه خانواده های خدمه از دست رفته کدام سازمان و مسئول صنعت نفت خواهد بود؟

از سوی دیگر با وجود گذشت حدود 72 ساعت از وقوع این حادثه تلخ تاریخ صنعت نفت کشور، رستم قاسمی وزیر نفت و احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان مدیران ارشد این مجموعه حتی زحمت صدور دستور انتشار یک بیانیه تسلیت را هم به خود نداده اند.

برخی از کارشناسان بین المللی صنعت نفت معتقدند که پس از وقوع این نوع حوادث به ویژه در کشورهای شرق آسیا مسئول مستقیم در نخستین اقدام از ادامه فعالیت رسمی خود استعفا می دهد و حتی در برخی از مواقع بسیاری از مدیران آسیایی با کشته شدن 13 نفر از همکاران خود خودکشی می کنند.

حال باید دید آیا " خلیج فارس" به دلیل توفان بی موقع و غرق کردن کشتی کوشا یک به عنوان متهم ردیف اول حادثه استعفا خواهد داد؟

منبع : خبرگزاری مهر - محمد علی زمان خانی

 

 


 

گزارش تصویری مداوا و درمان نجات یافتگان شناور غرق شده در عسلویه در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخیکم آبان 1390 توسط Seafarer

توصیفات جالب یک سرمهندس زن برزیلی از زندگی دریایی خود

جولیانا ، 31 ساله ، از سال 2006 به عنوان سرمهندس بر روی تانکرهای نفتکش مشغول فعالیت است . او صاحب فرزند دختر 16 ساله بوده و به همراه خانواده اش در ویتوریا برزیل زندگی می کند و می توان گفت یکی از معدود سرمهندسان زن است و به گفتهء خود از هر لحظهء زندگی حرفه ای و دریایی خود لذت می برد . جولیانا می خواهد محرکی برای ایجاد انگیزه در دختران سراسر جهان باشد و در این مسیر قدم بردارد و دلیل آن را کشف فرصت های شغلی متعدد برای زنان می داند که صنایع دریایی برای آنها فراهم آورده است که در حال حاضر غالبا مردان بر صنعت دریایی احاطه دارند.

74850 1 150x150 A Woman Chief Engineer from Brazil Describes Her Interesting Life

جولیانا می گوید :

"زندگی در کشتی مانند بستری بدون گل سرخ است و هیچ کس جز دریانورد نمی تواند این موضوع را به درستی درک کند. در کشتی ها جز بالا و پایین رفتن از پله ها هیچ تفریح و سرگرمی برای کودکان نیست. این نیاز به سرگرمی و تفریح برای ذهن و جسم نیاز ثابتی است. به عنوان سرمهندس باید بگویم که کار در یک کشتی مانند شرکت در یک معامله بزرگ است و اینکه من یک سرمهندس زن هستم قضیه حاد تر از آن چیزی است که فکر می کنید."

به نظر بنده یکی از داستان هایی که برای همهء ما و شما ؛ بینشی عمیق به زندگی دریانوردان  به ارمغان می آورد قطعا داستان زندگی سرمهندس زنی همچون جولینا است که از معدود افتخارات جامعهء زنان است.

کار در محیط تانکر نفتکش یکی از سختی ترین کارهای دنیا است و در همهء دنیا جزء مشاغل سخت و طاقت فرسا به حساب می آید که همین امر موجب شده تا جولیانا یکی از سخت کوش ترین سرمهندسان کمپانی خود باشد.

کشتی او تامین سوخت به کشتی های دیگر ویا بنادر را برعهده داشته و شغل او ایجاب می کند تا دائم سرپا بایستد و آماده باشد . بر خلاف بسیاری از سر مهندسین، که از روغنی شدن دست خود اجتناب می کنند ، جولیانا دوست دارد تا دست خود را در روغن ویا حتی در گریس قرار دهد. او کارهایی همچون تغییر روغن و فیلتر موتورهای دریایی را برعهده داشته و علاوه بر این بر تمام عملکرد های روزمره نظارت داشته و نیازهای موتورخانه را بصورت گزارش های مدون برای کمپانی می فرستد. با توجه به جولیانا ، می توان فهمید که شغل او چیزی است که اکثر  زنان دنیا قادر به انجام ؛ قبول مدیریت و مسئولیت های سنگین سرمهندسی کشتی نیستند . اگرچه کار بر روی کشتی به میزان قابل توجهی نیاز به قدرت جسمی دارد ، که تنها افسران آموزش دیده زن می توانند آن را اداره کند.

بسیاری از مردان بر این باورند که زنان ظرفیت این کار را ندارند ، اما او بر این باور است تا زنان آموزش دیده به راحتی می توانند از عهدهء این کار بر بیایند و  به این دسته مردان اثبات کنند تا سخت در اشتباه هستند.

در پاسخ به پرسشی که در همین رابطه از او پرسیده شده بود , گفت : " من فکر می کنم بسیاری از کارها را باید با هوش انجام داد نه با زور....! و در این کار فداکاری بیشتر از سایر آیتم ها خودش را نشان می دهد . یعنی یک دریانورد از تمام لحظات جوانی خودش می گذرد تا برای خانواده خویش منبع درآمدی باشد تا آنها در رفاه زندگی کنند .

تلاش او بر این است تا دختران را به سمت و سوی این حرفه بکشاند . او 5 سال پیش به سمت سرمهندس  کشتی ارتقا یافت و با انتخاب شغلی که برای علایق او ساخته شده است بسیار خوشحال است. حتی زمانی که 45 روز به طور مداوم از برزیل به سمت چین در حرکت است بر نگاه او به شغلش تاثیر نگذاشته و از هر لحظهء زندگی جالب خود لذت می برد زندگی او بطور کامل از طرف خانواده اش پشتیبانی می شود.

کار او به نحوی است که شامل چندین سفر ثابت به مکان های جدید می شود  ، که قسمت دوست داشتنی آن ملاقات بسیاری از دوستان جدید و بازدید از  نقاط مختلف و جالب است.

درست مثل دریانوردان دیگر او اغلب احساس دلتنگی می کند (  Home Sickمی شود) ، و این موضوع را تجربه ای بر تجربیات گذشته به حساب می آورد که در آینده تجربیات خود را به صورت کتاب برای همگان به اشتراک می گذارد .

جولیانا می خواهد برای اطلاع رسانی به تمام زنان جهان که بیرون گود حضور دارند بکوشد تا آنها را با  پتانسیل فوق العاده ای که به دنبال یک جایگاه قابل احترام در زمینه دریایی به دست می آید , آشنا کند.

و در پایان او بر این عقیده است که زنان باید به این خود باوری رسیده و به دنبال فرصت های شغلی و منحصر به فرد در صنعت دریایی باشند .

ترجمه از دوست عزیز : س . ع . موسوی


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخبیست و پنجم مهر 1390 توسط Seafarer
تمامی حقوق این سایت محفوظ است | ««پایگاه خبری دریانوردان ایرانی»» seafarer@mailfa.com